keskiviikko 27. huhtikuuta 2016

y u so cool

Edessä oli ensimmäinen kaupunginvaihdos! Istanbul oli ollut hyvää lämmittelyä ja fiilikseen pääsyä mutta rinkka selässä Izmirin bussiin lippuja ostaessa tuntui että tästä tää reissu vasta alkaa. Olin varautunut Istanbulin bussiaseman olevan super sekava ja olin satavarma että eksyn. En ois voinu olla enempää väärässä, liikkuminen tuolla kävi tosi kätevästi. Metrosta maanpäälle noustessa olin suoraan bussiasemalla, muutaman metrin päässä oli jo bussifirman lipunmyynti ja tiskin takaa pääsin suoraan bussilaitureille. Bussi Istanbulista Izmiriin maksoi 75 liiraa, eli n. 23 euroa. Matka kesti 8 tuntia.

Mulla ei ollut Izmirissä mitään ideaa miten pääsen bussiasemalta mun majapaikan läheisyyteen, mut lopulta kahden dolmuksen kyydillä ja pikkumatkan käveltyäni löysin mun hostellin yllättävänkin kätevästi. Uudessa kaupungissa on aina vähän jännittävää yrittää käyttää julkisia kun ei oo mitään käsitystä kaupunginosista ja julkisten reiteistä mut niin taas kysymällä selvis näistäkin asioista. Mun hostelli sijaitsi Alsancakissa tosi keskeisellä paikalla ja lähellä kaikkea, jos niin nyt voi reilun kolmen miljoonan asukkaan suurkaupungissa ollessa ees sanoa. Eniveis mun reilun vuorokauden mittaselle pikavisiitille Alsancak oli mitä mainioin alue. Mulla oli mielessä pari paikkaa missä halusin käydä ja missä hengailla ja melkeen kaikki oli kivasti kävelymatkan päässä hostellilta.

Olin mennyt muutaman edellisen yön tosi lyhyillä yöunilla, puhumattakaan bussissa vietetystä yöstä, joten olin aika valmista kauraa siinä vaiheessa kun aamulla kasin aikaa pääsin hostellille. Mä yövyin vasta avatussa, söpössä vanhassa puutalossa olleessa hostellissa, minkä omistaa nuori izmiriläinen Yunus. Hostellin porukka oli ihan mahtavaa ja mun onnekseni vielä niinkin ihanaa että pääsin samantien kirjautumaan sisään kun hostellille aamulla aikasin saavuin. Ihan ensimmäisenä meninkin nimittäin nukkumaan, mistä tunsin vähän huonoo omatuntoo, miten voin muka mennä nukkumaan heti ensimmäisenä kun saavun uuteen paikkaan! Tiesin kuitenkin että väsyneenä ois ihan turha lähtee mihinkään kun en jaksais sit mitään tehdäkään.

Pienten aamu-unien jälkeen oli vihdoin aika lähtee ottamaan selvää Izmiristä. Ja Izmir oli cool. Ei samalla tavalla cool kun Istanbul, vaan ihan ikiomalla tavallaan cool. Izmirissä oli ihan oma fiiliksensä, rentoo ja lepposaa, sininen taivas ja meri, graffitit seinissä, tyylikkäitä ihmisiä ja skeittaavia teinejä, ulkomaalaisia, puku päällä auringosta nauttivia liikemiehiä, koiran lenkkeilyttäjiä, vihreet vuoret ja nurmikkoalueita keskellä kaupungin rentoo vilinää, kahviloita ja baareja, lauttamatkoja ja kaljaa ja kavereita ilta-auringossa meren äärellä. Ja voitteko kuvitella, yhden värikkään talon vielä värikkäämmällä parvekkeella istui liiloissa haaremihousuissa pappa, jonka parta oli värjätty!! Izmir on niin paljon cool haha.

Ihan ensimmäisenä pienen Alsancakissa pyörimisen jälkeen mä diipailin itteni lautalla vastarannalle Karsiyakaan mistä otin bussin Izmirin eläinpuistoon. Olin lukenut paljon hyvää Izmirin eläinpuistosta mutta olin silti vähän kahden vaiheilla meenkö vai enkö, mutta kirjottelen siitä sitten vielä enempi omassa postauksessaan. Eläinpuistoilun jälkeen palasin takasin omille huudeille lautan kanssa, ja pakko sanoo, lauttamatkailu on ihan lemppari tapa liikkua paikasta toiseen. Oli kiva päästä vielä lauttailemaan Izmirissäkin, koska Istanbulissa kerkesin tehdä vaan kaks lauttamatkaa heh.

Ennen illan tuloa käveleskelin rantaa pitkin kohti Izmirin kellotornia, joka on kuvattu kaupungin logossakin. Mun mielestä Izmirin kellotorni on tosi nätti, ja sitä ympyröivän aukion menoa oli kiva seurailla samalla kun odottelin mun timelapse-kameran ottavan kuvia videota varten. Illalla mulla oli suunnitelmissa ottaa videota myös auringonlaskusta ja jouduin vähän kiirehtimään että kerkesin ajoissa ennenkun koko aurinko kerkeis kadota. Suomeen verrattuna Turkissa laskee aurinko melkeen kun sormia napsauttamalla, pimee tulee aina tosi äkkiä. Kerkesin kuitenkin ihan hyvin ja sain vielä oikeen aitiopaikan ihan meren ääreltä muiden auringonlaskua ihailemaan tulleiden keskeltä. Koko rannan alue oli täynnä ihmisiä; perheitä istuskelemassa nurmikolla, nuoria potkimassa palloa, vanhoja pareja kävelyllä, kaveriporukoita kaljalla, lenkkeilijöitä, kalastajia ja myös muita tällasia yksinäisiä hiihtäjiä. Oli niin rentoa!

Pian auringonlaskun jälkeen menin takaisin hostellille ja meninkin suht aikasin nukkumaan koska väsymys oli taas palannut illan aikana mukaan kuvioihin. Hostellilla jaoin mun huoneen yhden toisen tytön kanssa, joka paljastui EVS-vapaaehtoiseksi. Oli kiva vaihtaa vähän kokemuksia, tosin tää slovenialainen tyttö ei ollu ehkä ihan niin Turkki-lover kun meikis, eikä voinu ymmärtää miks halusin mun vaparivuoden jälkeen vielä tulla takas Turkkiin haha.

Seuraavana aamuna kävin hakemassa aamupalaa katukojusta ja suuntasin vielä kerran meren äärelle ennen matkan jatkumista. Izmir jäi ehdottomasti mieleen rentona ja coolina, jos se nyt ei tästä postauksesta vielä ilmennyt hehheh, ja sellasena paikkana mihin on vielä palattava. Voisin kuvitella joskus olevani Izmirissä lomailemassa niin, että tekisin sieltä aina välillä pieniä päiväreissuja lähialueiden pikkukyliin. Tällä kertaa oli kuitenkin vain pieni visiitti ja muutaman suurkaupungissa vietetyn päivän jälkeen olinkin jo innoissani tulevista pikkukaupungeista ja kylistä..

1. Izmir on kylla just tallanen :) Turkin coolein kaupunki ehdottomasti, tervetuloa takaisin! Sitten tavataan, meilla olikin sitten pidempi sairastelu rumba, josta vasta nyt toivuttu.

1. Oli kyllä niin käymisen arvoinen paikka, vaikka nopeesti kävinkin, tietääpähän tosiaan että takaisin on vielä tultava! :) Onneksi ootte jo päässyt kipeilyistä eroon, toivotaan että pysyykin poissa!

2. Ois kyllä ihana käydä Izmirissä, se kun on niin lähelläkin :) Varmaan ainoa suurkaupunki missä voisin harkita asuvani, ainakin näin ennakkotietojen perusteella. Meillä itseasiassa on siellä sukulaisiakin, hyvä tekosyy lähteä! Ehkä joskus, täällä kun on niin paljon paikkoja mihin muutenkin haluaa. :D

1. Nyt vaan bussi alle ja matkaan! Se on kuitenkin niin yllättävän lähellä teitä hehe. ;)

3. Niin upeita kuvia taas! Kuulostaa kivan rennolta! :D

1. Kiitos paljon! :) Izmirissä oli kyllä niin rentoa, vaikka suurkaupunki onkin!