lauantai 24. lokakuuta 2015

Herzogstand

Oon ollu hävettävän laiska. Laiska matkaaja, turisti ja uuteen kotipaikkaan tutustuja. Oon ollut nyt Saksassa viisi viikkoa, ja näiden viikkojen aikana oon saanu takapuoleni siirrettyä vaan Müncheniin ja takaisin kylään. Mitä mä oon Münchenissäkään tehnyt? Käynyt yhdessä puistossa, Oktoberfesteillä, seikkailut metrolla ja juonut kaljaa ja Yormasista ostettua halpaa (mut hyvää) lonkeroa. Siis voitteko kuvitella! En oo tehny mitään jännittävää ja turistia. Syytän siitä kuitenkin sateisia viikonloppuja ja aikaisin pimeneviä arki-iltoja. Neuchwansteinin prinsessalinnaankaan ei lopulta lähdetty huonon sään takia. Viime vuonna alko tässä vaiheessa olla jo viisi uutta kaupunkia nähty Turkista, tosin ei oo ihan reilua verrata Turkin aikoihin missä mulla ei alkuun ollu oikeesti arkisin mitään tekemistä (= oli aikaa matkustella). Tänään kuitenkin asiaan tuli muutos!

Sinne kiivettiin ylös asti!

Säätiedotteet lupaili vihdoinkin tän kaiken sateen ja pimeyden keskelle täydellistä päivää, 17 astetta lämpöä ja pelkkää aurinkoa, joten mun perhe päätti lähteä viettämään lauantaita Alpeille. Olin tervetullut mukaan joten mikäs siinä! Vaikka en oo mikään innokas laskettelija tai vaeltaja niin Alpit on ollu mulle jo pitkään sellanen "ois kiva joskus käydä" -juttu, vähän niinkuin Oktoberfestitkin oli. Mietin kuitenkin tänne tullessa että onkohan Alpeilla mulle mitään tarjota jos mua ei kerta innosta laskettelu eikä mikään hurja vaeltaminenkaan, mitä mä siellä sitten tekisin? Ajattelin kuitenkin tarttua tilaisuuteen, parin tunnin vuorilla kävelyssä tuskin menettäisin yhtään mitään ja reitinkin luvattiin olevan ihan vaaraton tällaselle alottelijalle.

Aamulla puoli kymmeneltä käännettiin auton nokka kohti etelää ja lähdettiin ajelemaan kohti Herzogstandia. Meiltä paikanpäälle ajaa reilussa tunnissa, ei siis mikään hurjan pitkä ja uuvuttava ajomatka. Vajaan tunnin ajon jälkeen ajettiin ensin serpenttiinitietä ylös reiluun kahdeksan sadan metrin korkeuteen älyttömän upeisiin maisemiin värikkäiden puiden reunustaman järven rantaan mistä jatkettiin vuorelle ylös gondolihissillä. Hissillä matka taittui parissa minuutissa, kävellen hommaan olis kuulemma saanu uppoomaan enemmän ja vähemmän kaksi tuntia. Matkan helppo osuus oli siis takana ja seuraavaks alkoi meikäläistä pelottava fyysinen osuus, jalkaa toisen eteen ja edessä siintävää huippua kohti! Siinä vaiheessa kun näin vuoren huipulta laskeutuvan alle 5-vuotiaita ja yli seitsemänkymppisiä kanssareissaajia uskalsin huokasta helpotuksesta, ehkä mullakin on kaikki mahdollisuudet päästä ylös asti haha.

Mä en oo ihan varma kuinka kauan me käveltiin huipulle mutta ei siinä kovin kauaa nokka tuhissu. Reitti oli ihanan helppo, suurimmilta osin tasasta, leveää polkua, joissain kohdissa sai katsoa tarkkaan mihin astui ja välillä piti kiipeillä kivien päällä, mutta niinkun sanottu huippua valloittamassa oli kaiken ikäsiä ja rotusia reippailijoita. Pienemmätkin koirat sulavasti paineli menemään pitkin polkuja lauantaisella lenkillään. Yritin bongailla vuorieläimiä mutta en onnistunut löytmään yhtäkään vuorivuohta, sen voisikin lisätä Saksa-bucketlistiin haha.

Huipulta alas laskeutuminen kävikin sit vähän joutuisammin ja käytiin testaamassa paikan päällä oleva ravintola ennen takaisin gondolihissille kävelyä. Tän ravintolan näkymät oli ainakin ihan huippuluokkaa, kelpas syödä upeissa maisemissa. Oli myöskin niin hassua tajuta että ihan kivenheiton päässä on Itävalta. Tai kivenheitolta se ainakin ylhäältä käsin vaikutti, lähellä olevat vuoret kuuluu vielä Saksalle, mutta jo toinen vuoririvi on Itävallan omaisuutta. Tolla hetkellä sain taas sen ihanan tunteen mikä on ollu hetken kadoksissa, mä haluan matkustaa lisää. Heti kun oon palannut Adanasta alan suunnittelemaan tulevia reissuja. Listalla on ainakin Itävalta ja pari muutakin naapurimaata. Nyt siis käsi ylös kaikki Saksaa/lähialueita tuntevat, nyt saa suositella mielenkiintosia paikkoja, missä kaikkialla kannattaa käydä?

Kun odoteltiin gondolihissiin pääsyä nähtiin kun ylös vuorelle tuli bändi soittokamppeineen ja mietittiin mitkähän bailut siellä ravintolassa ollaan järkkäämässä, osa ravintolasta kun oli suljettu varauksen vuoksi. Meidän päästyä maan kamaralle seuraavalla gondolilla lähti ylös juhlapukuihin pukeutuneita ihmisiä sydänilmapalloja kourassa, pääteltiin kyseessä olevan häät. Tällä hetkellä ei kyllä tuu munkaan mieleen mitään parempaa paikkaa pistää häitä pystyyn kun Herzogstand, oli siellä vaan niin upeet maisemat.

Ennen takaisin auton kyytiin istumista ja serpentiinitietä alas ajelemista käytiin istuskelemassa järven rannalla ja nauttimassa vielä luonnon väreistä, siis kattokaa noita puita! Olin ihan sanaton kuinka upeet voikaan maisemat täällä olla. Tää päivä oli kyllä kaiken kaikkiaan tosi ihana, oli niin kiva viettää aikaa perheen kanssa upeessa paikassa vapaa-ajallakin. Kulunut viikko on menny kaikessa arjen hässäkässä tosi äkkiä mikä on ihanaa siks että Turkin reissu lähenee, ihana päästä rakkaisiin paikkoihin näkemään kaikkia tärkeitä ihmisiä ja ottamaan rennosti. Huomenna käydään vielä tyttöjen kanssa yhessä must visit -paikassa ennen uuden viikon alkamista, mut siitä enempi huomenna..

1. No nyt on maisemat meikäläisen makuun, wau. :D Mä niin rakastan vuoria!

1. Sama juttu! Oli kyllä niin upeet maisemat että! Voin vaan kuvitella miltä jossain keskellä alppeja näyttää, nyt me oltiin reunalla niin että toisella puolella oli vuoret ja toisella kaikki kaupungit :)

2. Nää kuvat on niin hienoja ! Mä asun nyt toista vuotta Etelä-Saksassa ja suosittelen ehdottomasti Bodenseen aluetta. Sit Münchenistä pääsee suoraan bussilla Zürichiin, joka on oikein nätti kaupunki. Kallis toki mut ku alkaa nuukaksi nii siellä selviää ja majapaikan löytää helposti couchsurfingista :)

1. Kiitos paljon! :) hei toi Zürich on ollu vähän mun listalla sellanen joo vai ei -paikka, siitä ei tunnu oikeen keltään saavan kunnon mielipidettä. Sveitsiin on joka tapauksessa päästävä eli ehkä se on sit toi Zürich mihin mennä. Bodensee kuulostaa hyvältä! Eikö se ookkin jossain tässä aika lähellä? Oonkin seurannut sun blogia, kiva saada vinkkejä muilta täällä asuvilta :)

3. Oi miten mahtavat maisemat ja tuo ruska! Makin rakastan vuoria. Olen nuorena kaynyt Itavallassa kahteen otteeseen ja kylla ne maisemat jylhine vuorineen ja ihanine pikku kylineen jai mieleen. Ihanaa Turkin matkaa!

1. Kiitos paljon Petra! :) Vuoret on kyllä munkin rakkaus meren ohella, oli siksikin tosi hieno kokemus päästä Alpeille. Itävalta on varmasti ihana paikka, sinne on munkin päästävä! :)

4. Vautsi mitä maisemia! Tuonne kun pääsis joku päivä... :)

1. Eikö vaan, tuolla oli kyllä niin kaunista! Herzogstand on siitä vielä niin kätevä että Münchenistäkin sinne ajaa varmaan vajaa kaksi tuntia, eli siis lyhyen matkan päässä jos vaikka haluais vuoriretken yhdistää kaupunkilomaan :)

5. Mahtavia maisemia!!! Ja serpentiinitie on ihan parasta. Itse olen ajellut Sveitsin ja Italian välillä ja se oli mieletöntä. Milloin väisteltiin lampaita ja milloin ihailtiin maisemia. Sinne uudestaan!

1. Voi vitsi kuulostaa kyllä upeelta! Mulla on Sveitsi ja ihan ehdottomasti myös Italia mun käyntilistalla. Voin vaan kuvitella kuinka kiva reitti on ollu ajella tuolla vuoristossa :)!